FANDOM

Amatorski Teatr Parabuch jest zespołem teatralnym istniejącym od 1984 roku. Początkowo związany był ze środowiskiem kolejarskim, do czego nawiązuje nazwa, zaczerpnięta z wiersza Juliana Tuwima "Lokomotywa". Z czasem zespół zyskał niezależność i funkcjonuje z wieloma sukcesami do dziś, skupiając miłośników teatru pragnących doskonalić niełatwą sztukę aktorską.

Opis Edytuj

Historia Edytuj

Teatr został założony w 1984 roku przez Ryszarda Jakubisiaka, Agnieszkę Kulińską i Andrzeja Puchała - kolegów z liceum, których łączyła pasja do teatru. Po ukończeniu szkoły postanowili kontynuować przygodę z aktorstwem i stworzyć własną grupę. Wkrótce z ogłoszenia dołączył Piotr Wawer, a następnie pozostali ojcowie założyciele.

Dywiza Edytuj

Dywizą zespołu jest sentencja zaczerpnięta z satyr Horacego: Ridente dicere verum - śmiejąc się, mówić prawdę.

Cele Edytuj

Program artystyczny i estetyczny Parabucha najlepiej obrazują słowa reżysera teatru: "Bawić się w rozumny, zrozumiały dla wszystkich, zabawny teatr słowa." Słowo jest najważniejszym elementem spektakli grupy, które w ogromnej większości stanowią komedię. Estetyką teatr nawiązuje do nurtu elżbietańskiego, na pierwszym miejscu stoi słowo, dalej aktor w swoim wiernym kostiumie a na końcu scenografia, lekko tylko zaznaczona. Parabuch funkcjonuje w formule teatru objazdowego. Z gotowymi sztukami grupa bardzo wiele podróżuje i wystawia swoje spektakle wszędzie tam, gdzie tylko są ludzie chętni je oglądać.

Siedziba Edytuj

Siedziba teatru mieści się w LXXII Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Jakuba Jasińskiego w Warszawie.

Najnowsze nagrody i wyróżnienia Edytuj

  • 16 maja 2010 na 37 Rypińskiej Wiośnie Teatralnej Parabuch zdobył Grand Prix, Nagrodę za najlepszą reżyserię, Nagrodę dla najlepszej aktorki, Nagrodę dla najlepszego aktora, Drugą nagrodę za spektakl, Wyróżnienie za spektakl i jeszcze jedno Wyróżnienie za spektakl.
  • 27 października 2007 na X Maratonie Teatralnym "Zielonka 2007" spektaklem Idiota Parabuch wywalczył dwie z trzech głównych nagród (za spektakl oraz aktorską dla Pawła Rusinowskiego), a także wyróżnienie aktorskie dla Piotra Wawra.
  • 15 lutego 2007 na XXVIII Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu Zdroju, Ryszard Jakubisiak otrzymał "Złotą Mise Borowiny" za reżyserię Samoobsługi.
  • 28 października 2006 na IX Maratonie Teatralnym "Zielonka 2006" debiutująca Ewa Rakowska za rolę Justysi w spektaklu Mąż i żona otrzymała wyróżnienie aktorskie.
  • 22 listopada 2003 w V Festiwalu Teatrów "Garderoba Białołęki" nagrodę za najlepszą rolę męską otrzymał Robert Kołakowski (Fafik ze Strajku małp), zaś wyróżnienie - Bartosz Watemborski (Pieśń o miłości i śmierci korneta Krzysztofa Rilke).
  • 8 listopada 2003 na VI Maratonie Teatralnym w Zielonce wszystkie trzy wykonawczynie Przychodzić i odchodzić otrzymały nagrodę za najlepszą rolę kobiecą.
  • 12 i 13 kwietnia 2003 w drugim, warszawskim etapie Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, wyróżniona została Katarzyna Krakowiak, Małgorzata Kamińska i Bartosz Watemborski.

Zespół Edytuj

Założyciele Edytuj

  • Ryszard Jakubisiak - reżyser
  • Agnieszka Puchała
  • Andrzej Puchała
  • Piotr Wawer
  • Paweł Kantorek
  • Joanna Czosnecka-Kobryń - autorka nazwy "Parabuch"

Najważniejsi członkowie Edytuj

Małgorzata Kamińska, Anna Kępa, Robert Kołakowski, Tomasz Łysiak, Tomasz Michalski, Edyta Mika, Jarosław Ostrowski, Alek Pawlak, Paweł Rusinowski, Wiktor Skowroński

Kontakt Edytuj

  • Adres:

LXXII Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego ul. Grochowska 346/348 03-838 Warszawa

  • Informacje o repertuarze:

Katarzyna Krakowiak, tel.: 694 023 659

  • Link do strony Parabucha:

http://free.art.pl/parabuch/parabuch.html

Kategorie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki